Вступ
Розділ І. Теоретичні основи вивчення міжособистісних стосунків підлітків
1.1. Особливості розвитку особистості в підлітковому віці
1.2.Психологічні підходи до вивчення міжособистісних стосунків
1.3. Особливості міжособистісних стосунків підлітків і юнаків
Розділ ІІ. Експериментальне дослідження міжособистісних стосунків підлітків
2.1. Методики для дослідження міжособистісних стосунків підлітків
2.2. Аналіз результатів досліджння
Висновки
Список використаної літератури
Додатки
Становлення особистості індивіда не може розглядатися відокремлено від суспільства, у якому він живе, від системи стосунків, у які він включається. У системі міжособистісних стосунків людина реалізує себе, віддаючи суспільству сприйняте в ньому. Саме активність особистості, її діяння є найважливішою ланкою в системі міжособистісних стосунків. Вступаючи в міжособистісні стосунки найрізноманітніших за формою, змістом, цінностями, структурою людських спільностях - у дитячому садку, у класі, у дружньому колі, у різного роду формальних і неформальних об'єднаннях, – індивід проявляє себе як особистість і представляє можливість оцінити себе в системі відносин з іншими.
Дитина живе, росте й розвивається в сплетінні різного роду зв'язків і відносин. У дитячих і підліткових групах складаються міжособистісні відносини, що відбивають взаємозв'язки учасників цих груп у конкретно-історичній ситуації розвитку суспільства. Незважаючи на те, що прояви міжособистісних стосунків у кожній конкретній групі мають свою неповторну історію, на різних вікових етапах діють загальні закономірності їхнього становлення й розвитку. Перша закономірність обумовлена природою міжособистісних стосунків, тим становищем, що вікова соціальна група займає в суспільстві.
Друга характеристика міжособистісних стосунків – це їхня залежність від спільної діяльності, що у будь-яку історичну епоху опосередковує розвиток міжособистісних стосунків у групі, визначає їхню будову.
1.Александров Ю.И., Дружинин В.Н. Теория функциональных систем в психологии. // Психологический журнал. - 1998, Т.19, - N4, с.4-19
2. Абрамова Г.С. Возрастная психология¾М.,1997.¾Гл.15.
3.Пиз А. Язык телодвижений. - Н.Новгород,1992.
4. Андреева Г.М. Социальная психология. - М., 1998. -376с.
5.Байярд Р.Т. Байярд Д. Ваш беспокойный подросток. Практичес¬кое руководство для отчаявшихся родителей- М.,1991
6.Бауэр М. Психологическое развитие младенца. — М., 1979.
7.Белянин В.П. Введение в психолингвистику. - М.,1999.
8.Бернс Р. Развитие Я-концепции и воспитание. — М, 1986.
9.Бодалёв А.А. Личность и общение.- М, 1983
10.Божович Л. И. Личность и её формирование в детском воздасте. - М.,1968
11. Браим И.Н. Этика делового общения. - Минск, 1996.
12. Бреслав Г.М. Эмоциональные особенности формирования личности в детстве: нор¬ма и отклонения. — М., 1990.
13. Буянов М.И. Ребенок из неблагополучной семьи. — М., 1988.
14. Вікова психологія.За ред.Г.С.Костюка.¾К.,1976.
15. Возрастная и педагогическая психология // Под ред. А.В. Петровского. М., 1980.
16. Возрастные и индивидуальные особенности младших подрост-ков/ под ред. Эльконина Д. Б., Драгуновой Т.В.-М., 1967
17. Выготский Л. С. История развития высших психических функций // Собрание сочи¬нений в 6-й т. — Т. 3. — М, 1983.
18. Грехнев В. С. Культура педагогического общения. -М., 1990
19. Григорьева Т.Г., Линская Л.3., УсольцеваТ.П. Основы конструктивно¬го общения. –М.,1997
20. Добрович А.Б. Воспитателю о психологии и психогигиене обще¬ния. - М. ,1967
21. Дубровский Д.И. Обман. Философско-психологический анализ. – М., 1994. – 120 с.
22. Заброцький М. Основи вікової психології. – Т., 2001.
23. Закатов А. В. Ложь и борьба с нею. – Волгоград: Нижневолжское книжное издательство, 1984. – 197 с.
24. Захаров А.И. Несврозы у детей и подростков. — М., 1988.
25. Зимняя И.А. Педагогическая психология. – Р-н-Д.,1997
26. Знаков В.В. Западные и русские традиции в понимании лжи: размышления российского психолога над исследованиями Пола Экмана / Экман П. Психология лжи. – СПб.: Издательство «Питер», 1999. – 272 с.
27. Игры,обучение,тренинг,досуг. /под ред. В.В. Петрусинского - М., 1994
28. Казнова Г.В. Взаимосвязь общественно-полезной деятельности и общения подростков // Вопросы психологии.- 1983.- №3.
29. Кащенко В.П. Педагогическая коррекция. Исправление недостат¬ков характера у детей и подростков. - М.,1994
30. Кле М. Психология подростка. М., 1991.
31. Клюева Н.В., Касаткина Ю.В. Учим детей общению. Характер, коммуникабелъность. Популярное пособие для родителей и педагогов – Я., 1996
32. Ковалев А.Г. Курс лекций по социальной психологи. – М., 1972.
33. Ковалев С.В. Психология современной семьи. - М., 1988. - 208с.
34. Кон И. С. Психология старшеклассника - М.,1980
35. Коротаева В.В. «Хочу, могу, умею!" Обучение, погруженное в общение - М.,1997
36. Леонтьев А.Н. К теории развития психики ребенка // Избранные психологические труды 2-х т. — Т. 1. — М., 1983.
37. Леонтьев Л.А. Психология общения. - М.,1998.
38. Липпман О., Адам Л. Ложь в правде. – Харьков: Юридическое издание Украины, 1929. – 189 с.
39. Лисина М.И. Проблемы общей, возрастной и педагогической психологи. – М., 1978
40. Лисина М.И. Проблемы онтогенеза общения. — М., 1986.
41. Личко А. Е. Подростковая психиатрия.-Д., 1985
42. Личко А.Н. Психопатии и акцентуации характера у подростков. — М., 1983.
43. Мадорский Л.Р., Зак А.3. Глазами подростков. - М.,1991
44. Максимеико С. Основи генетичної психології. — К., 1998.
45. Маркова А.К. Формирование мотивации учения в школьном возрасте. М., 1983.
46. Мир детства. Подросток - М, 1982
47. Миславский Ю. А. Саморегуляция и активность личности в юношеском воздасте - М., 1991
48. Мудрик А.В. Общение как фактор воспитания школьников. - М. Педагогика, 1984
49. Мясищев В.Н. Понятие личности в аспектах нормы и патологии. // Психология личности. Т.2. – С., 1999, -с.197-244.
50. Обозов Н.Н. Психология межличностных отношений. - К., 1990. - 192с.
51. Хрестоматия по социальной психологии. – М.,1994.