1. Визначення культури. Різноманітність і інтеграція культури
2. Матеріальна культура праукраїнців
3. Матеріальні і духовні цінності, їх сутність та зміст
4. Філософська культура в Україні у радянські часи
5. Рух моральної культури в історії України
6. Релігійний плюралізм у сучасній Україні і релігійна культура у державі
7. Форми правління у державі, їх відношення до культури
8. Політичні досягнення України в часи гетьманства Б.Хмельницького
9. Історичні етапи розвитку правової культури в Україні
10. Культура навчання у ВУЗі і відповідність навчальних програм потребам практики
Список використаної літератури
Слово “культура” похідне від латинського “cultura” (обробіток, догляд, розвиток) і спочатку означало у Стародавньому Римі обробіток землі, працю землероба. Але надалі це слово почало вживатися в іншому, переносному значенні – “освіченість”, “вихованість”. У римського мислителя Ціцерона вже зустрічається поняття “культура душі”, він вважав, що філософія є “культурою розуму”.
Отже, за Ціцероном, філософія є культурою тому, що як і у випадку із землеробством, обробляє розум для його удосконалення. Важливою тут є думка, що культура, з одного боку, є діяльністю по перетворенню людиною природи (землеробство), а з другого – засобом удосконалення духовних сил людини, її розуму (філософія). Розглядаючи ораторське мистецтво як найбільш повний вияв культури, Ціцерон вбачав у ньому засіб звеличення, самоутвердження людини – культура розвиває людину, і в цьому, на думку римського філософа і державного діяча, полягає її головна функція. Отже, майже одразу поняття культури більшою мірою вказувало на вміння і майстерність, які виявляє людина у своїй діяльності, а також на процес виховання “культури душі”.
Широко вживаним поняття культури стає в епоху Просвітництва, коли культура тлумачиться і як штучне, породжене людською діяльністю перетворення природи, і як вищий прояв людського буття, пов’язаний передусім з людським духом. Саме від просвітників XVIII ст. йде протиставлення “культура – натура”, тобто “культура – природа”. Поняттям культури позначалися у той час всі досягнення духовної культури людей, передусім наукові знання, мистецтво, моральна досконалість і все те, що називали тоді освіченістю.
Наприкінці ХІХ – у ХХ ст. більшість видатних мислителів наголошують на людинотворчому характері культури. Вона розглядається як прояв особистісної самореалізації людини, вираз її суспільної цінності, творчості, як людський спосіб освоєння світу і життя в ньому, як людська діяльність та її результати, як саморозвиток людини через діяльність. Отже, оскільки культурою у людській діяльності є те, що відрізняє свідому доцільну діяльність людини від інстинктивної діяльності тварин, культуру в найзагальнішому розуміння можна визначити як загальну характеристику людського буття, як надбіологічне, надприродне явище, яке визначає міру людяного в людині, характеризує її розвиток як суспільної істоти.
1.Історія української культури. - К.: Либідь, 1999. - 656с.
2.Історія світової культури. - К.: "Либідь", 1999. - 368с.
3.Наукові записки: Теорія та історія культури. Т.20-21.- К.: КМ Академія, 2002.- 128с.- 4.50
4.Історія української культури/ За загал.ред. І. Крип'якевича. - Вид.3-є.- К.: Либідь, 2000.- 656с.- 11.50
5.Історія української культури. - Вінніпег: Видав Іван Тиктор, 1964.- 480с., 322 іл.
6.Культурологія: теорія та історія культури. - К.: Центр навчальної літератури, 2004. - 368с.